Rabu, 04 November 2015

Apa Teori sebalik Homeopati?

Apa Teori sebalik Homeopati?

Hari ini terdapat dianggarkan lebih 100,000 pengamal homeopati di seluruh dunia, merawat dianggarkan 500 juta pesakit. Sesuatu yang telah berkembang pada tahun-tahun kebelakangan ini menjadi industri bernilai berbilion dolar. Walau bagaimanapun; sesetengah orang masih mendakwa bahawa bentuk-bentuk semula jadi ubat-ubatan yang tidak berfungsi, walaupun mereka telah wujud sejak beberapa ratus tahun atau lebih.

Dicipta oleh Samuel Hahnemann pada tahun 1796, homeopati bekerja pada teori bahawa seperti penawar suka. Iaitu, jika bahan yang menyebabkan gejala penyakit pada orang yang sihat, juga mesti menyembuhkan gejala yang sama pada orang yang sakit. Walaupun pada pandangan pertama ini tidak boleh masuk akal, ia benar-benar mempunyai beberapa logik kepadanya.

Homeopati dianggap sebagai sejenis pseudosains, di mana ia dikemukakan sebagai saintifik, walaupun ia tidak mematuhi mana-mana kaedah saintifik tertentu atau sah. Oleh itu, kaedah ini dianggap tidak konvensional kerana mereka tidak bersetuju dengan zaman moden pemahaman saintifik, dan di mana orang telah mengalami beberapa bentuk manfaat selepas penggunaannya.

Samuel Hahnemann percaya bahawa penyebab kebanyakan penyakit adalah sebenarnya hanya fenomena (kejadian diperhatikan yang tidak difahami oleh penampilan atau pengalaman) dan sesuatu yang dengan mudah boleh diselesaikan dengan penggunaan ubat-ubatan homeopati mudah.

Pemulihan diperbuat daripada haiwan & tumbuhan ekstrak, dan mineral yang berulang kali dicairkan (ketika sedang dibubarkan sehingga ada apa yang tinggal selain daripada kenangan yang dipercayai untuk berinteraksi dengan tubuh untuk menyembuhkan penyakit) dalam 90% alkohol tulen, 10% air suling dan kemudian apabila bertentangan melanda pada badan elastik (perlanggaran antara dua objek di mana ubah bentuk seketika berlaku, walaupun tenaga kinetik [tenaga gerakan] dipulihara) yang dipercayai melepaskan intipati, atau penyembuhan hidup berkuat kuasa ekstrak.

Contoh sebuah badan elastik akan apabila dua bola biliard bersentuhan antara satu sama lain di atas meja, kecacatan seketika berlaku, walaupun bola kembali kepada bentuk asalnya selepas wad. Dan tindakan yang serupa boleh digunakan untuk cara kerja suatu mata, di mana walaupun ia terbentang, ia cepat kembali semula kepada bentuk asalnya.

Pemulihan yang telah dipilih oleh perundingan buku-buku rujukan diketahui Homeopati ini (pengamal) sebagai repertories, di mana gejala pesakit dikatakan secara keseluruhannya mereka untuk menubuhkan diagnosis, sebagai contoh: sifat-sifat personaliti (membezakan ciri-ciri atau kualiti, terutama sifat peribadi seseorang), keadaan fizikal dan psikologi, dan sejarah kehidupan.

Sebagai pemahaman homeopati tidak dapat dijelaskan secara saintifik, ia adalah dengan banyak dianggap sebagai karut semata; Walau bagaimanapun, kepada ramai yang benar-benar telah dirawat dan disembuhkan dengan ubat-ubatan homeopati, kisah yang berlainan boleh diberitahu.

Sama ada atau tidak kuasa kepercayaan juga ada kaitan dengan kerja-kerja cara homeopati (fikiran sebenarnya boleh melakukan sesuatu yang menakjubkan apabila digunakan dengan betul), apa yang penting lagi, adalah homeopati yang benar-benar telah bekerja untuk banyak ribu yang telah menggunakan , dan itu adalah sesuatu yang sejarah telah menunjukkan kepada kita.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar