Rabu, 04 November 2015

Bagaimana Bolehkah Ketagihan kepada Rangkaian Sosial Akan Dipulihkan?

Bagaimana Bolehkah Ketagihan kepada Rangkaian Sosial Akan Dipulihkan?

Media sosial telah mewujudkan satu kesan yang besar dalam kehidupan manusia baik dalam cara yang positif dan negatif. Dengan peningkatan penggunaan laman rangkaian sosial yang berbeza, ramai orang terutama remaja dilihat untuk mendapatkan ketagih yang sama. Sebagai contoh, kebanyakan manusia adalah berbual dengan rakan-rakan Facebook mereka atau berkongsi gambar peribadi dengan rakan-rakan Pinterest mereka untuk jam tanpa henti pada kos masa belajar atau tinggal jauh dari pejabat. Menurut profesional kesihatan mental, orang seperti ini mengalami rangkaian sosial ketagihan.

Ketagihan dan selepas Kesannya

Ketagihan membawa kepada kebimbangan meningkat di kalangan orang ramai untuk melakukan atau mendapatkan apa-apa. Sebagai contoh, seorang perokok akan marah jika dia dihalang daripada merokok. Begitu juga, dalam kes ketagihan media sosial, jika seseorang itu berhenti daripada mengakses laman web nonworking sosial kegemarannya, dia akan berasa kecewa dan mungkin mewujudkan kekecohan. Oleh itu, terdapat keperluan segera untuk menjalani pemulihan ketagihan untuk menjalani kehidupan yang bahagia dari apa-apa jenis tekanan.

Ketagihan Proses Pemulihan

Terdapat beberapa organisasi yang beroperasi dalam talian untuk membantu orang ramai keluar dari apa-apa jenis ketagihan termasuk ubat-ubatan, alkohol, media sosial, dan sebagainya. Pertubuhan-pertubuhan ini terdiri daripada laman web di mana pelbagai bahagian yang boleh didapati seperti forum, maklumat di rumah-rumah pemulihan, program pemulihan bantu diri, dan lain-lain Tujuan utama komuniti dalam talian itu adalah untuk membantu individu ketagih berbeza keluar dari masalah mereka dengan membincangkan isu-isu mereka dengan yang lain. Soal jawab Online sesi dijalankan secara berkala untuk mencari penyelesaian yang berkesan untuk mengancam nyawa masalah di awal.

Orang yang tidak mempunyai sesiapa untuk membincangkan masalah mereka dengan mudah boleh melawat forum dalam talian untuk menghantar soalan mereka atau bebas membincangkan isu-isu mereka dengan profesional dan dengan orang-orang yang telah pulih daripada rangkaian sosial ketagihan pada masa lalu.

Ramai orang juga tahu tentang beberapa rumah pemulihan di mana terapi disesuaikan dan pelan rawatan yang ditawarkan kepada individu yang mengalami apa-apa jenis penetapan. Mereka boleh hantar alamat atau hubungi nombor rumah itu untuk memberitahu rakan-rakan ahli belajar lebih kurang sama.

Berita yang berkaitan dan fakta-fakta yang berkaitan dengan pengambilan ganja, kokain, heroin, alkohol, dan lain-lain juga boleh diposkan di forum-forum anti-ketagihan dan laman web untuk berkongsi maklumat ini dengan berjuta-juta pengunjung dalam talian. Ahli-ahli keluarga dan rakan-rakan yang tidak tahu mengenai bahaya penagihan dadah atau ketagihan media sosial juga boleh melawat laman-laman ini untuk belajar tentang jangka pendek dan jangka panjang kesan serta juga tahu mengenai pilihan rawatan yang mungkin untuk menggalakkan saudara-mara mereka dan rakan-rakan untuk berhenti daripada menjadi berlebihan yang sama dan dapat membantu mereka kembali kepada kehidupan normal.

Semua dikatakan laman anti-ketagihan dan forum juga mengandungi program bantu diri untuk menyediakan langkah demi langkah panduan untuk penagih untuk pulih sepenuhnya. Beberapa klip pendek video, klip audio, dan buku-buku inspirasi juga disimpan untuk bebas daripada kos memuat turun bila-bila masa 24/7 untuk penyembuhan cepat seseorang daripada apa-apa bentuk penetapan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar