Rabu, 04 November 2015

Epilepsi Encephalopathies - Ayurveda Rawatan Herba

Epilepsi Encephalopathies - Ayurveda Rawatan Herba

Encephalopathies epilepsi merupakan satu kumpulan keadaan perubatan yang dicirikan oleh epilepsi yang sukar untuk merawat dan biasanya progresif dalam alam semula jadi. Kumpulan ini terdiri daripada lapan sindrom umur yang berkaitan termasuk Awal myoclonic Encephalopathy, Sindrom Ohtahara, Sindrom West, Sindrom Dravet, status myoclonic dalam encephalopathies tidak progresif, Lennox-Gastaut Sindrom, Landau-Kleffner Syndrome, dan epilepsi dengan ombak kenaikan berterusan. Biasanya tahan api untuk standard ubat anti-epileptik, keadaan ini menyebabkan disfungsi serebrum yang progresif dan kecacatan fizikal, mental, dan kognitif yang berkaitan. Keadaan ini biasanya dilihat pada awal zaman kanak-kanak dan dipercayai disebabkan oleh kerosakan otak akibat daripada pecah berlebihan impuls elektrik, semasa peringkat kematangan otak. Kognitif, tingkah laku dan neurologi kecacatan yang teruk boleh dilihat dengan syarat-syarat ini, yang juga boleh menyebabkan kematian awal. Individu terbabit yang hidup untuk remaja memaparkan pengurangan gejala epilepsi; Walau bagaimanapun, kecacatan saraf dan kognitif sisa adalah penting.

Kebanyakan sindrom termasuk dalam encephalopathies epilepsi perlu dirawat secara agresif dengan gabungan ubat-ubatan baru epilepsi anti. Ini mungkin sebahagiannya mengawal sawan: Walau bagaimanapun, prognosis keseluruhan pada individu yang paling terjejas masih sangat miskin. Dalam senario ini, ubat-ubatan herba Ayurveda boleh bijaksana digunakan sebagai terapi sokongan untuk merawat sawan refraktori, meningkatkan dan / atau mencegah kognitif, tingkah laku dan neurologi defisit dan gejala-gejala yang berkaitan, dan meningkatkan kelangsungan hidup jangka panjang. Walaupun menjadi tradisi tahan api untuk rawatan standard, menyokong dan ubat-ubatan herba tambahan, diberikan dalam kombinasi dan dalam dos yang tinggi untuk tempoh yang berpanjangan - sering beberapa tahun - boleh membawa peningkatan yang ketara dan mengekalkan kesan berfaedah.

Ubat-ubatan herba yang berguna dalam keadaan ini perlu melaksanakan peranan mengurangkan pelepasan elektrik yang berlebihan di dalam sel-sel otak, dan mencegah kerosakan otak, dan juga memelihara dan meningkatkan keupayaan otak struktur dan fungsi ke tahap maksimum. Ubat-ubatan herba yang berguna dalam rawatan keadaan ini termasuk Ashwagandha (Withania somnifera), Brahmi (Bacopa monnieri), Shankapushpi (pluricaulis kangkung), Vacha (Acorus calamus), Jatamansi (Nardostachys jatamansi), Sarpagandha (Rauwolfia serpentina), Khurasani Ajwayan ( Hyoscyamus niger), Pippalimool (Piper longum), Bala (Sida cordifolia), Yashtimadhuk (Glycerrhiza glabra), dan Haridra (Curcuma longa).

Lain-lain ubat-ubatan gabungan herba dan herbomineral berguna dalam rawatan gangguan ini termasuk Bruhat Vat Chintamani Ras, Maha Vat Vidhvans Ras, Vat Gajankush Ras, Brahmi Vati, Sarpagandha Ghan Vati, Dashmoolarishta, Ashwagandharishta, Shankhpushpi Syrup, Saraswatarishta dan Unmadgajkesri Ras.

Prosedur Ayurveda Panchkarma seperti Shiro-Basti, Shiro-Dhara, Nasya, Basti dan urutan badan penuh diikuti oleh penuaman stim decoctions berubat, juga mungkin berguna dalam rawatan encephalopathies epilepsi. Ubat-ubatan seperti Nirgundi (Vitex negundo) dan Dashmool (Sepuluh akar kayu) adalah amat berguna dalam prosedur ini. Shiro-Basti melibatkan pengekalan minyak berubat pada kulit kepala, manakala Basti melibatkan penggunaan enema berubat menggunakan minyak atau decoctions. Beberapa kursus prosedur ini mungkin diperlukan dalam pesakit yang tahan api untuk rawatan lain.

Ubat-ubatan herba Ayurveda boleh memberikan peranan tambahan serta sokongan dalam ketara mengawal gejala, meningkatkan kualiti hidup, dan meningkatkan jangka hayat keseluruhan individu yang terlibat mengalami keadaan ini. Rawatan herba Ayurvedic itu mempunyai peranan penting untuk dimainkan di dalam pengurusan dan rawatan encephalopathies epilepsi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar