Rabu, 04 November 2015

Psoriasis dan Kawalan

Psoriasis dan Kawalan

Psoriasis adalah penyakit auto-imun yang tidak mempunyai penawar dan terutamanya memberi kesan kepada kulit dalam bidang seperti kulit kepala, siku, lutut, kemaluan, pusat, punggung dan sekeliling telinga, tetapi ia boleh muncul di mana-mana bahagian kulit. Dalam penyakit ini, sel-sel kulit yang dihasilkan pada kadar yang pantas setiap 2-6 hari bukannya biasa kitaran 21-28 hari. Keadaan ini bukan jangkitan dan oleh itu ia tidak berjangkit. Walau bagaimanapun, psoriasis memberi kesan kepada 3% daripada orang di seluruh dunia yang berumur di antara 11 dan 45 tahun.

Sel-sel kulit hidup dan mati terkumpul pada permukaan kulit kerana kadar puasa pertumbuhan sel dan mewujudkan tompok bersisik, atau plak psoriatik, yang muncul perak-putih pada kulit. Punca keadaan ini tidak diketahui, tetapi ramai percaya ia adalah genetik dan boleh dicetuskan oleh kecederaan lanjutan kulit. Adalah dipercayai bahawa tekanan mental, pengambilan alkohol yang berlebihan, merokok, pemakanan yang tidak seimbang, penggunaan berlebihan ubat-ubatan, dan pengeluaran dari ubat kortikosteroid boleh memburukkan lagi keadaan.

Ubat semula jadi digunakan untuk mengawal psoriasis kedua-duanya adalah berpatutan dan cekap. Juga, apabila sebab yang teruk untuk bermulanya psoriasis diketahui, ubat semulajadi yang terbaik untuk digunakan untuk kawalan akan menjadi jelas.

Kaedah Asli Digunakan untuk mengawal Psoriasis

• Meningkatkan pendedahan kepada matahari. Psoriasis mungkin dicetuskan oleh kekurangan vitamin D dalam diet dan mendapat 15-20 minit pendedahan cahaya matahari setiap hari akan membolehkan tubuh untuk menghasilkan vitamin D yang diperlukan untuk membetulkan kekurangan badan. Anda tidak boleh mendapatkan pendedahan cahaya matahari yang cukup, kerana semasa musim sejuk, vitamin D tambahan yang baik akan memadai atau terapi foto ultraungu adalah satu lagi alternatif yang baik untuk digunakan untuk membetulkan kekurangan Vitamin D.

• Mengurangkan tekanan hormon dan tinggal santai. Oleh kerana tekanan adalah faktor teruk dalam mencetuskan psoriasis, baki sejuk dan santai akan pergi jauh untuk mengurangkan wabak psoriasis. Carilah cara untuk menghapuskan tekanan fizikal dan mental dari kehidupan anda, seperti senaman, dan jika anda menggabungkan kaedah ini ke dalam perubahan gaya hidup, anda akan dapat mengawal wabak psoriasis.

• Menjaga kebersihan diri sendiri. Baths boleh diambil dua kali seminggu menggunakan air mandi minyak mesra seperti minyak badam, minyak kelapa, minyak jojoba, dan minyak zaitun. Untuk membantu dengan kawalan keradangan anda boleh menggunakan sabun herba dan milk thistle. Memberi keutamaan kepada mana-mana preskripsi doktor anda menyediakan.

• Menggunakan makanan untuk mengawal psoriasis. Makan buah-buahan segar, sayur-sayuran, jus dan menambah multivitamin untuk diet anda harus menyediakan badan dengan mineral dan vitamin yang diperlukan. Makanan yang tidak seimbang dan makanan yang berasid menghasilkan kesan berbahaya pada badan. Tahap zink dalam badan adalah penting untuk mengekalkan kulit yang sihat dan kekurangan zink boleh menyebabkan psoriasis. Ujian darah boleh dilakukan untuk menguji tahap zink dan jika ia kekurangan dalam badan, penggunaan makanan tambahan zink atau krim zink boleh membetulkan kekurangan itu. Omega 3 tambahan juga penting untuk kulit yang sihat dan diet perlu menyediakan bekalan yang mencukupi unsur-unsur.

• Meningkatkan penjagaan kulit. Nasihat yang terbaik adalah dengan menggunakan produk semula jadi kulit bebas bahan kimia supaya tidak memburukkan psoriasis. Kulit perlu sentiasa lembap dengan penggunaan losyen herba dan pelembap. Pilih produk anti-alergi untuk mencegah kerengsaan kulit.

• Lain-lain tips semula jadi. Mendapatkan jumlah yang baik daripada tidur setiap hari adalah dicadangkan untuk membantu wabak mengawal psoriasis.

Pembersihan badan dengan meminum air yang cukup setiap hari dan pembersihan hati dicadangkan. Latihan harian biasa bukan sahaja akan menghilangkan tekanan badan seperti telah disebutkan, tetapi ia juga akan meningkatkan peredaran dan aliran banjir kepada badan. Dengan menggunakan kaedah ini untuk mengawal wabak psoriasis akan mengambil usaha, tetapi lebih banyak usaha yang dimasukkan ke dalam mengikut kaedah dan lebih konsisten anda, lebih baik anda akan dapat untuk mengawal wabak psoriasis.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar