Rabu, 04 November 2015

The Journey To Self Benar kami

The Journey To Self Benar kami

Adakah anda pernah bertanya kepada diri sendiri, yang kita benar-benar berada? Adakah anda pernah melihat jauh ke dalam diri sendiri? Ramai di antara kita tidak mempunyai. Mengapa? Well, terdapat banyak sebab, tetapi salah satu yang paling penting, kurangnya pengetahuan tentang bagaimana untuk melakukannya.

Terdapat banyak cara untuk melakukannya, tetapi kali ini, mari kita lihat salah satu daripada mereka, Meditasi Zen.

Walau bagaimanapun, pengamal Zen masih membangun dan menderita dan mati akibat penyakit yang serius.

Meditasi tidak adalah satu cara untuk mencapai keabadian fizikal atau mengecualikan diri daripada undang-undang alam. Sebab utama mengapa pengamal Zen bermeditasi, bagaimanapun, adalah untuk melihat perkara yang mereka dan ini termasuk diri kita sendiri. Kami adalah sebahagian besarnya tidak sedar tentang hubungan antara corak biasa kami aktiviti mental dan penderitaan yang ini menyebabkan kepada diri kita sendiri dan orang lain. Pemerhatian konsisten minda, semasa meditasi dan sepanjang hari, mendedahkan bahawa banyak masa kita dihabiskan menggenggam selepas perkara-perkara tertentu dan keadaan, dan menolak orang lain. Kita melihat bahawa kita menghabiskan sejumlah besar masa dan tenaga kitar semula kenikmatan dan rasa tidak puas hati lalu, atau kediaman pada bagaimana perkara-perkara yang boleh atau harus lebih baik dalam "masa depan", membandingkan sesuatu dan orang sentiasa dan meletakkan mereka ke dalam kategori dualistik seperti baik dan buruk , wajar dan yang tidak diingini, betul dan salah, bersalah dan tidak bersalah, kawan dan musuh, dan sebagainya.

Seperti yang kita bermeditasi, kita mula melihat dengan lebih jelas banyak prasangka kita dan mata melekat, dan ini membawa kita untuk mencuba untuk memperbaiki watak kita.

Mudah, jujur ​​pemerhatian bukan lisan proses mental dan emosi kita tidak menghasilkan perubahan dalam cara kita mendekati keadaan dan orang yang kita bertemu. Hasil akhirnya adalah satu pendekatan untuk kehidupan yang mencerminkan sikap tidak menolak atau menggenggam, tidak berpusing yang benar, menahan diri dari kepuasan selera berlebihan dan tidak terlibat dalam penipuan diri sendiri.

Tinjauan ini menyatakan kedua-dua di peringkat peribadi dan pada tahap masyarakat yang lebih besar, dan berasal dari wawasan dan bukannya menjalankan kehendakNya. Oleh itu, kita menjadi kurang cenderung, sebagai contoh, untuk mencuri dari orang-orang di sekeliling kita, dan juga dari alam semula jadi. Kami adalah kurang cenderung untuk melarikan diri dari hidup melalui ubat-ubatan kimia atau lain-lain, atau dengan menutup mata untuk keperluan orang lain atau kepada kesan ekologi dalam kehidupan kita.

Amalan berterusan kesedaran selama bertahun-tahun boleh membawa pengalaman wawasan mendalam yang mengubah pandangan kita terhadap diri kita sehinggakan kita dapat melihat bahawa diri kepada-Nya kita telah mahal dilampirkan untuk keseluruhan kami tinggal adalah tidak lebih daripada fatamorgana buatan sendiri. Ia seperti mengupas pokok pisang.

Lapisan demi lapisan pemikiran silap dikeluarkan sehingga bukan sahaja yang anda tidak melihat diri yang menyamar dan berpura-pura, tetapi juga anda tidak melihat walaupun diri kasar. Anda bertujuan untuk mencari diri sendiri, tetapi akhirnya mendapati bahawa tiada apa yang perlu diterokai. Dalam lebih secara konkrit, meditasi mengamalkan secara beransur-ansur mengurangkan pemikiran mengembara anda sehingga anda mengalami keadaan "tidak-fikiran". Kemudian anda secara semulajadi akan sedar bahawa hidup anda pada masa lalu telah dibina di atas pengumpulan tanggapan bingung dan silap yang tidak diri sebenar anda.

Diri sebenar anda adalah salah satu yang tidak terpisah daripada yang lain. Kewujudan Objektif semua acara adalah semua pelbagai bahagian kewujudan subjektif diri sendiri. Jadi anda tidak perlu mencari untuk apa-apa atau untuk membenci apa-apa. Apa yang ada di hadapan kamu pada setiap masa adalah apa yang anda telah cari, dan anda tidak boleh dan tidak perlu menambah apa-apa kepadanya untuk itu untuk menjadi sempurna. Setelah mencapai peringkat ini, meditator menjadi penuh belas kasihan hangat terhadap semua makhluk manusia dan lain-lain. Watak masing-masing adalah berseri, terbuka, dan terang seperti cahaya matahari musim bunga.

Walaupun secara luaran emosi boleh muncul demi membantu orang lain, secara dalaman fikiran meditator adalah sentiasa jelas dan tenang seperti air di tasik musim luruh. Orang seperti itu boleh dipanggil pencerahan. Ia adalah satu pengajaran yang penting dalam Zen bahawa pintu wawasan adalah terbuka kepada semua, lelaki dan perempuan, tua dan muda, bijak dan membosankan, kuat dan lemah, rakyat semua profesion dan perdagangan dan latar belakang, dan mana-mana agama dan kepercayaan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar