Rabu, 04 November 2015

Kesihatan Manfaat Terapi Craniosacral

Kesihatan Manfaat Terapi Craniosacral

Sistem craniosacral terdiri daripada membran yang mengelilingi saraf tunjang, cecair tulang belakang, kantung saraf tunjang, dan otak. Bersama-sama dengan sistem saraf pusat, sistem ini adalah sistem yang paling penting yang terkandung dalam tubuh badan manusia.

Saraf tunjang dan otak yang terkandung dalam sistem ini, pengaruh dan membantu mengawal sistem saraf pusat. Kedua-dua sistem bersama-sama mengawal pergerakan badan, perhatian, pemikiran, emosi, dan kesihatan. Jika terdapat kepincangan dalam sistem ini, kesihatan keseluruhan tubuh badan berada dalam bahaya.

Cecair tulang belakang yang terkandung dalam membran, yang dikenali sebagai meninges, denyutan pada irama tertentu untuk setiap orang. Secara umumnya, kadar nadi cecair tulang belakang ini adalah kira-kira sepuluh denyutan seminit. Ini nadi craniosacral adalah sama dengan tekanan darah kerana ia denyutan kerana ia bergerak di dalam dan keluar dari sumsum tulang belakang. Sebarang jenis kecederaan boleh menyebabkan tekanan untuk diletakkan ke atas bendalir dan boleh mengganggu keseimbangan aliran bendalir tunjang.

Bila-bila masa cecair disekat atau tidak boleh nadi dengan betul, masalah kesihatan yang terbentuk. Tekanan kepada cecair tulang belakang boleh memberi kesan kepada seluruh badan dan menyebabkan sakit, sakit, masalah menumpukan perhatian, pergerakan terhad, dan masalah-masalah lain seperti sakit kepala, sindrom keletihan kronik, fibromyalgia, scoliosis, dan tisu perantaraan yang lain dan penyakit sendi.

Apa yang terapi craniosacral?

Terapi Craniosacral direka oleh osteopati bernama Dr John Upledger pada 1970-an. Beliau berdasarkan pendekatan untuk penyembuhan prinsip dan teori yang dicipta oleh Dr William Sutherland, seorang osteopati amalan di tahun 1900-an. Dr. Upledger menghabiskan tahun mengamalkan dan menyempurnakan teknik beliau. Upledger, seorang profesor biomekanik di Michigan State University, yang diadakan beribu-ribu ujian klinikal kerana dia bekerja pada teknik baru ini untuk penyembuhan.

Prinsip di sebalik CST adalah pengetahuan tentang bagaimana sistem tunjang berfungsi dan kuasa di sebalik penyembuhan. Tekanan setiap hari boleh memberi kesan kepada tekanan bendalir tunjang, dan juga kemalangan dan kecederaan. Dengan menggunakan sentuhan ringan, pengamal CST sering boleh mendapatkan cecair mengalir dan berkumandang dengan cara yang biasa, dengan itu mengurangkan rasa sakit yang aliran yang tersumbat boleh menyebabkan.

Di samping itu, CST mampu untuk melepaskan ketegangan dan tekanan yang terkandung dalam tisu sekitar sistem. Ini seterusnya membantu bukan sahaja mengekalkan sistem tulang belakang dan otak, tetapi juga boleh bekerja untuk membaiki sistem saraf pusat. Oleh menormalkan denyutan dan irama cecair serebrospina sekitar tulang belakang dan otak, disfungsi badan seperti sakit kronik, angin ahmar, gangguan saraf, dan kecederaan sukan boleh kedua-dua dikurangkan dan disembuhkan.

Apakah Manfaat Terapi Craniosacral?

Faedah terapi Craniosacral termasuk membantu melegakan gangguan berikut dan masalah:

sakit kepala dan migrain
sakit leher kronik
atas dan bawah-sakit belakang
tekanan dan ketegangan
sindrom keletihan kronik
fibromyalgia
sindrom tekanan selepas trauma
masalah ortopedik
artritis
TMJ
Di samping itu, kebanyakan orang mendapati terapi yang amat santai. Ramai orang cenderung untuk Terlena tidur semasa terapi mereka. Ini sebenarnya sangat bermanfaat, kerana badan santai bertindak balas lebih baik untuk penyembuhan terapeutik.

Faedah lain termasuk kesan ia pada tisu-tisu penghubung badan. Ini tisu penghubung bukan sahaja boleh memberi tekanan yang melampau pada otot, mereka juga boleh menghadkan gerakan. Kerana mereka tidak dapat dilihat kebanyakan imej diagnostik, gejala seseorang pameran sering boleh kelihatan misteri dan sering ditolak oleh pengamal perubatan tradisional.

Satu lagi aspek CST adalah SomatoEmotional Akhbar, yang memegang bahawa emosi juga merupakan sebahagian daripada trauma badan dan dengan melepaskan emosi trauma, penyembuhan lebih cepat dan lebih berkesan. Selalunya, teknik urut yang digunakan dalam CST melepaskan emosi ini. Faedah terapi lain termasuk kesedaran diri badan dan pelepasan kebolehan penyembuhan tidak sedarkan diri badan.

Apakah yang dimaksudkan dengan Therapist Craniosacral?

Biasanya, pelanggan atau pesakit berbaring berpakaian sepenuhnya di atas sofa yang selesa atau meja terapeutik khas. The Therapist Craniosacral kemudian perlahan-lahan meletakkan tangan keduanya pada pesakit. Majoriti ahli terapi craniosacral adalah osteopaths, kiropraktor, ahli terapi urut, atau ahli terapi fizikal.

Selepas mendapat sejarah perubatan penuh daripada pelanggan, ahli terapi itu bermula dengan kaki, dan menggunakan tekanan yang sangat ringan, tidak lebih daripada tekanan yang dikenakan oleh duit syiling yang diletakkan pada kulit, terapi mula bekerja cara beliau sehingga badan pesakit. Secara umumnya, ahli terapi bermula dengan kaki dan kerja-kerja ke atas. Selain menggunakan CST, digunakan kinesiology juga digunakan untuk membantu dengan pendekatan yang refleksif.

CST adalah terapi holistik kerana ia cuba untuk mencegah dan menyembuhkan penyakit dan penyakit dengan menggunakan badan secara keseluruhan. Terapi yang mengamalkan CST biasanya pengamal lembut yang mendengar kepada pesakit mereka.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar