Rabu, 04 November 2015

Perubatan alternatif untuk Psoriasis

Perubatan alternatif untuk Psoriasis

Psoriasis adalah, penyakit kulit noncontagious yang disebabkan oleh reaksi keterlaluan sistem imun badan sendiri, yang mempercepatkan kitaran pertumbuhan dan kehidupan sel-sel kulit. Biasanya, sel kulit matang dan jatuh daripada permukaan badan dalam kira-kira 30 hari. Walau bagaimanapun, sel kulit psoriatik mengambil masa hanya tiga hingga empat hari untuk matang dan bergerak ke permukaan. Bukannya jatuh, sel-sel kulit tambahan terbentuk pada permukaan kulit membentuk "plak" yang kelihatan merah, tidak stabil dan bersisik yang sering gatal dan pedih.

Plak berbeza dari segi saiz dari yang papules minit untuk lembaran meliputi bahagian yang lebih besar daripada badan. Bukan sahaja penyakit ini memberi kesan kepada lutut, kulit di belakang telinga atau kulit kepala, tetapi ia juga memberi kesan kepada ketiak dan kawasan kemaluan.

Pencetus biasa yang memburukkan dan mendakan wabak psoriasis adalah tekanan yang teruk, trauma atau kecederaan, penyakit yang teruk seperti tekak strep, dan perubahan dalam diet.

Psoriasis dianggap tidak boleh diubati, oleh itu rawatan dan perubatan memberi tumpuan kepada mengurangkan atau mengawal gejala psoriasis. Berikut adalah beberapa cara bukan preskripsi untuk psoriasis.

Pemulihan Makanan untuk psoriasis

Psoriasis adalah penyakit metabolik, oleh itu ia adalah sangat berguna untuk mengikuti diet yang seimbang. Termasuk makanan dengan zink: makanan laut, daging, biji, dan kacang kering masak, kacang pea dan lentil; karotena beta: ubi keledek, kangkung, lobak merah, lobak hijau, sawi, dan bayam; vitamin D: minyak ikan kod hati, ikan, bijirin diperkaya, tiram, dan kaviar; dan omega-3 asid lemak: salmon, trout, tuna, mackerel, sardin dan ikan hering.

Serat larut seperti pektin, guar gum, dan psyllium adalah sangat berguna untuk mengikat toksin. Walau bagaimanapun, anda juga boleh makan perkara seperti minyak flaxseed, asid folik (di dalam bok choy, bit, kacang kuda, ayam belanda, kacang, dan oren). Makanan yang memburukkan psoriasis adalah makanan pedas dan hati dan daging organ lain.

Ubat-ubat homeopati

Terdapat pelbagai ubat-ubatan homeopati disediakan dalam bentuk kapsul, salap, dan minyak: Iodatum Arsenicum, graphites, calcarea Carbonica, mezereum, solubilis Mercurius, Sepai, staphysagria, sulfur, Rhus Toxicodendron dan petroleum.

Ubat psoriasis lain

Banyak ubat-ubatan bukan preskripsi mengandungi bahan-bahan semula jadi dan herba yang dikenali untuk membantu melembutkan dan memulihkan masalah kulit. Anda boleh menggunakan ekstrak aloe Vera dalam aplikasi topikal (memohon tiga kali sehari dan tidak meliputi). Anda juga boleh menggunakan minyak pati seperti minyak alpukat, minyak jojoba, minyak badam, minyak kacang gajus, Vitamin E, oatmeal, dan dadih sebagai ubat buatan sendiri.

Sunshine pada kulit boleh membersihkan kes-kes ringan psoriasis. Matahari membantu membunuh sel-sel permukaan kulit dengan lebih cepat dan ini membantu mereka menumpahkan lebih cepat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar