Rabu, 04 November 2015

Tips untuk Melindungi Otak Anda dan Mencegah Penyakit Alzheimer

Tips untuk Melindungi Otak Anda dan Mencegah Penyakit Alzheimer

Untuk benar-benar mencegah penyakit Alzheimer anda benar-benar perlu untuk mula melihat strategi yang akan menggalakkan kesihatan otak secara keseluruhan. Tanpa fungsi otak yang betul anda tidak boleh menghalang apa-apa penyakit neurologi termasuk penyakit Alzheimer. Bahagian yang terbaik daripada memberi tumpuan kepada kesihatan otak untuk pencegahan adalah bahawa banyak strategi ini adalah sangat mudah, anda hanya perlu mencari motivasi untuk memasukkan mereka dalam hari ke hari.

1- Latihan - Tahukah anda Penyelidikan & Pencegahan Yayasan Alzheimer mendapati bahawa senaman fizikal mengurangkan risiko anda untuk mendapat penyakit Alzheimer sebanyak 50%! Selain manfaat dalam mengurangkan penyakit Alzheimer, senaman telah ditunjukkan untuk mengurangkan tekanan, meningkatkan mood, meningkatkan daya ingatan dan meningkatkan tenaga. Sebaik-baiknya anda perlu bersenam setiap hari, tetapi jika anda tidak, jangan bimbang, hanya bermula sekarang. Anda tidak perlu mula bersenam setiap hari merta, tetapi bermula dengan satu hari seminggu, dan apabila anda mempunyai yang turun, tambah hari yang lain dan bergerak ke hadapan perlahan-lahan.

2- Diet Anti-radang - Apabila ia datang untuk melindungi otak anda atau seluruh badan anda daripada penyakit kita mahu memberi tumpuan kepada makanan radang rendah. Tumpuan kepada makan buah-buahan yang banyak dan sayur-sayuran (sebagai pelbagai warna yang berbeza yang mungkin - buah beri adalah terutamanya tempat yang sesuai untuk kesihatan otak), lemak sihat (kacang, biji benih), dan bersandar protein organik (merkuri rendah yang mengandungi ikan Atlantic adalah tempat yang sesuai) akan membantu anda mencapai hal itu.

3- Rangsangan Mental - Individu yang terus merangsang diri mereka dari segi mental kurang cenderung untuk mendapat penyakit Alzheimer. Oleh itu mempertimbangkan mempelajari sesuatu yang baru (dalam bahasa asing, mengambil alat muzik), Tweek tabiat yang sedia ada (jika anda digunakan untuk memberus gigi dengan tangan kanan anda, cuba anda dibiarkan selama seminggu dan berasa bekerja lebih masa untuk membayar pampasan kepada otak itu) , atau bermain beberapa permainan strategi (seperti Sudoku, scrabble, atau otak dalam talian pembina kilauan).

4- Dapatkan Sesetengah Zzzzzz - Baru-baru ini menunjukkan bahawa otak memerlukan tidur yang cukup untuk mengusir apa-apa toksin yang boleh merosakkan otak. Pastikan anda mengikuti jadual tidur-jaga sehari-hari konsisten (walaupun pada hujung minggu). Juga mempertimbangkan memulakan rutin tidur malam (30-60 min sebelum tidur) yang membolehkan minda dan badan anda untuk melambatkan dan bersedia untuk tidur. Ini jenis rutin boleh termasuk membaca buku yang santai, bertafakur, journal, tetapi tidak termasuk menonton TV atau menggunakan mana-mana peranti elektronik.

5- Kurangkan Tekanan - Adakah anda tahu bahawa tekanan kronik boleh menyebabkan otak anda mengecut? Sehinggakan ia akan menjejaskan daya ingatan anda dan boleh meningkatkan peluang anda untuk penyakit Alzheimer. Walaupun kita tidak boleh mengeluarkan semua tekanan dari kehidupan kita, kita boleh mencari mekanisme yang lebih baik menghadapi penyakit seperti menggunakan pernafasan perut untuk membantu tanah diri kita dalam keadaan tertekan (dan di hari kami kepada hari), senaman termasuk yoga, bercakap ia keluar dengan kawan saya, mempertimbangkan menilai semula persepsi anda terhadap tekanan semasa anda (mungkin anda hanya perlu menyemak tekanan anda sebagai pakar motivasi yang positif dan bukannya Downer leteran).

6- Komuniti - Kami tidak bermaksud untuk menjadi secara berasingan dan otak kita adalah bukti bahawa. Individu-individu yang mempunyai rasa yang kuat masyarakat atau tambang kehidupan sosial lebih bahagia lebih baik dalam ujian ingatan dan kognisi. Membuat mempunyai rangkaian sokongan sosial yang kuat keutamaan dengan mencari teman baru melalui aktiviti-aktiviti baru (sukarela, sukan, kelab) atau mewujudkan ikatan yang lebih kuat dengan rakan-rakan yang sedia ada dengan membuat satu usaha untuk terus berhubung pada setiap minggu melalui kepentingan bersama atau dengan hanya menjawab telefon.

7- Pastikan Sihat Jantung - Adakah anda tahu bahawa Persatuan Alzheimer telah mendapati bahawa 80% daripada pesakit dengan penyakit Alzheimer juga mengalami penyakit kardiovaskular? Oleh itu menganggap mengawal risiko kardiovaskular anda sebagai cara yang berpotensi untuk mengawal risiko penyakit Alzheimer anda. Senaman, pemakanan yang betul, dan pengurusan tekanan semua jatuh dalam kategori ini, tetapi juga mengekalkan berat badan yang sihat adalah penting dalam mengekalkan kesihatan kardiovaskular dan dengan itu kesihatan otak.

Anda perasan berapa ramai daripada strategi ini datang kerap apabila membincangkan kesihatan? Ini kerana mereka adalah penting untuk menggalakkan gaya hidup yang sihat dan dengan itu adalah penting untuk dimasukkan ke dalam hidup anda jika anda ingin kekal sihat dan mencegah penyakit. Ingatlah bahawa kita mahu membina perubahan gaya hidup yang positif dalam kehidupan kita dan untuk berbuat demikian ia mengambil masa. Cuba untuk tidak kecewa apabila anda telah menetapkan punggung ketika cuba untuk menggabungkan tips ini ke dalam hidup anda, hanya memilih diri dan cuba lagi dan lagi dan lagi jika diperlukan. Ini adalah perubahan gaya hidup sepanjang hayat tidak perubahan dalam sekelip mata.

Terdapat banyak cara-cara lain untuk mencegah penyakit Alzheimer yang belum dibincangkan dalam artikel ini dan banyak dari mereka adalah berdasarkan kepada keperluan individu. Untuk menilai potensi risiko penyakit Alzheimer individu anda dan membina pelan adat untuk mengurangkan risiko anda sila hubungi Dr. V untuk temujanji hari ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar