Rabu, 04 November 2015

Ouch! Jari kaki saya Hurt! - Hammertoe 101

Ouch! Jari kaki saya Hurt! - Hammertoe 101

Satu hari anda mula melihat bahawa jari kaki anda terluka. Anda tidak tahu mengapa. Mungkin kasut yang terlalu ketat, tidak sesuai dengan hak atau tumit terlalu tinggi. Atau, jika anda mengambil bahagian dalam kesan yang tinggi atau menjalankan sukan, jari kaki anda mungkin ditolak dan tersekat ke bahagian depan kasut anda, tetapi apa sahaja, anda terus mengabaikan kesakitan dan anda terus berjalan. Tidak kira apa yang anda lakukan regangan, menarik pada jari kaki anda, tidak memakai kasut-jari kaki anda masih cedera! Anda boleh berada di jalan untuk merosakkan kaki anda selama-lamanya. Anda mungkin membangunkan "hammertoe"!

Hammertoe biasanya berlaku jika kaki kedua anda adalah lebih panjang daripada ibu jari tetapi ia boleh berlaku kepada mana-mana kaki. Seperti yang kita abaikan kaki yang menyakitkan (s) lebih satu tempoh masa, tendon di jari kaki mula lelemak. Jika anda terus mengabaikan kesakitan, dari masa ke masa jari tersebut akan kekal lengkung dan kesakitan boleh menjadi tidak henti-henti. Anda perlu campur tangan dengan serta merta. Hammertoe boleh dielakkan jika anda tidak mengabaikan isyarat.

Hammertoe 101
Kebanyakan hammertoes adalah disebabkan oleh memakai sakit-pemasangan, ketat atau tumit tinggi kasut dalam tempoh masa yang panjang. Kasut yang tidak sesuai juga boleh penuhkan jari kaki, meletakkan tekanan pada jari kaki dan menyebabkan mereka untuk curl ke bawah. Keadaan ini mungkin lebih biasa apabila kaki kedua adalah lebih panjang daripada ibu jari kaki atau apabila lengkungan kaki yang rata, tetapi ia boleh berlaku kepada mana-mana kaki. Kaki menjadi unnaturally bengkok pada sendi pertama. Ini boleh menjadi sangat menyakitkan dan secara beransur-ansur ia mungkin menyebabkan masalah lain seperti jagung dan juga radang kandung lendir.

Hammertoe juga boleh disebabkan oleh bunion. Pembesaran (di kaki ibu jari kaki atau pada pangkal ibu jari kaki 5) sebenarnya merupakan salah jajaran sendi ibu jari kaki dan, dalam beberapa kes, pembentukan tulang tambahan. Salah jajaran ini menyebabkan ibu jari kaki ke titik masuk ke arah jari-jari kaki yang lebih kecil. Kecacatan ini adalah progresif dan akan meningkat dengan masa. Ibu jari kaki boleh bertindih dan penuhkan jari kaki yang lebih kecil, menyebabkan mereka beralih ke luar.

Tendon di bahagian atas kaki akan mengetatkan dari masa ke masa kerana mereka tidak dapat menghulurkan kepada panjang penuh mereka. Akhirnya, tendon akan tetap dipendekkan di mana jari tersebut akan menjadi kekal bengkok walaupun kasut yang tidak dipakai.

Ouch! Sakitnya!
• Beri perhatian kepada apa kasut menyakiti kaki anda dan di mana.
• Adakah jari kaki anda sentiasa ditolak ke bahagian depan kasut dan menyebabkan kaki (s) untuk jem?
• Pada peringkat awal, tidak mengabaikan kesakitan atau rasa tidak selesa di jari kaki dan bola kaki.
• kalus A boleh berkembang di bahagian bawah jari kaki kedua dan ketiga. Ini boleh menjadi isu kerana bola kaki akan sedikit dibangkitkan dan ia mungkin memberi kesan kepada cara anda berjalan.
• Bunions akan mendapat lebih besar dari masa ke masa. Jika ia semakin besar, notis jika jari kaki anda sedang ditolak keluar.

Apa yang Boleh Lakukan Untuk Mencegah Hammertoe (s)?
Kebanyakan kes hammertoe boleh dielakkan dengan memakai kasut yang muat dengan baik dan beri banyak jari kaki dari bilik. Beberapa garis panduan yang dicadangkan termasuk:
• Elakkan kasut dengan tajam atau sempit jari kaki, terlalu ketat atau pendek.
• Elakkan tumit tinggi kasut, yang boleh memaksa jari kaki ke hadapan.
• Jika kasut menyakiti, tidak memakai mereka.
• Pilih kasut dengan jari kaki luas atau boxy.
• Pilih kasut yang setengah inci lebih panjang daripada jari kaki anda.

Senaman kaki
Jika anda melihat tanda-tanda permulaan hammertoe, cuba regangan jari kaki anda dengan perlahan-lahan mengurut setiap kaki, kemudian perlahan-lahan tarik setiap kaki dalam semua arah untuk meregangkan ia keluar untuk kiraan 3, dan berputar setiap arah jam dan lawan kaki beberapa kali. Ini adalah di mana Reflexologist yang diperakui boleh membantu untuk berehat jari kaki dengan menggunakan teknik bersantai seperti refleksologi kaki putaran dan kaki menarik. Dengan menggunakan refleksologi ibu jari dan jari berjalan teknik pada setiap kaki akan membantu untuk berehat mereka dan menyediakan manfaat kesihatan yang lain.

Latihan kaki juga boleh membantu untuk mengekalkan atau mengembalikan keanjalan tendon. Satu latihan mudah yang boleh anda lakukan untuk jari kaki anda adalah dengan meletakkan tuala, bola golf kecil atau pensel di atas lantai dan kemudian mengambilnya dengan hanya menggunakan jari kaki anda. Anda mungkin perlu mengulangi beberapa kali sebelum jari kaki anda menjadi lebih kuat. Senaman lain yang boleh anda lakukan sambil duduk dan menonton TV: memberi tumpuan kepada lencong jari kaki anda atas dan ke bawah untuk satu set 10 ulangan, mengulangi 2 atau 3 kali sepanjang hari.

Rawatan Tradisional
Merawat hammertoe melibatkan meluruskan kaki, membuat tendon di jari kaki fleksibel lagi, dan mencegah masalah ini daripada kembali. Sesetengah rawatan mudah termasuk:
• splinting kaki untuk memastikan ia lurus dan untuk meregangkan tendon kaki.
• Jika ligamen secara kekal dipendekkan, ligamen mungkin perlu dipotong untuk melepaskan kaki. Ini mungkin menjadi penyelesaian yang terbaik; ramai orang terus mengalami kesakitan selepas prosedur ini.
• Kecil lebih pad kaunter atau kusyen kecil yang diletakkan di bawah jari kaki ke-2 dan ke-3 untuk sokongan akan berkurangan rasa tidak selesa.
• Bersenam jari kaki untuk berehat tendon kaki.
• Memakai kasut yang muat dengan baik dan membolehkan jari kaki banyak ruang untuk menghulurkan

Apabila memanggil Profesional?
Apabila anda mula mengalami sakit di bawah tapak kaki atau kaki anda yang tahan lebih lama daripada beberapa minggu atau jika salah satu jari kaki anda mula melenting, ia adalah masa untuk membuat temujanji dengan sama ada penjagaan utama doktor, ahli penyakit kaki atau pedorthist. Ingat hammertoe dapat dielakkan.
Mahu menggabungkan kaedah holistik? Cuba bekerja dengan refleksologi kaki diperakui atau ahli terapi urut. Beritahu terapi apa yang sedang berlaku dengan kaki anda supaya dia / dia boleh memberi tumpuan kepada kawasan masalah bersama-sama dengan mana-mana isu-isu kesihatan yang lain. Terapi ini akan membangunkan program yang akan membantu kaki anda. Sebelum anda tahu kaki anda akan berasa lebih baik dan terima kasih.

Selepas Pemikiran
Ingat untuk menjadi baik untuk diri sendiri dan membeli kasut yang sesuai. Bukan sahaja boleh kasut sesuai buruk boleh mencederakan kaki anda, tetapi mereka akhirnya boleh menyebabkan sakit di bahagian pinggang dan belakang.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar