Rabu, 04 November 2015

Menyembuhkan tekanan darah Melalui Ayurveda

Menyembuhkan tekanan darah Melalui Ayurveda

Ayurveda adalah salah satu bentuk purba rawatan perubatan. Ia melibatkan mengubati pelbagai penyakit dan gangguan dengan bantuan bahan-bahan semula jadi seperti tumbuh-tumbuhan dan herba. Ia berasal dari benua kecil India dan digunakan sehingga ke hari ini di banyak negara. Ayurveda juga boleh menyembuhkan beberapa sangat berbahaya yang memberi kesan kepada rakyat hari ini. Oleh itu, ia kekal sebagai bidang perubatan lebih disukai oleh banyak kerana keberkesanannya dan prosedur semula jadi. Tekanan darah adalah salah satu daripada banyak penyakit yang tersebut yang menjejaskan ramai orang dan yang boleh melakukan kerosakan serius kepada yang terjejas. Perubatan Ayurveda menawarkan penyelesaian yang baik kepada penyakit ini yang betul-betul berkesan.

Memahami Punca

Tekanan darah adalah penyakit di mana darah mengenakan tekanan terlalu banyak atau kurang pada saluran darah. Biasanya, terdapat sejumlah tekanan yang dikenakan oleh darah kerana mengepam darah. Dalam kes penyakit ini, tekanan yang dikenakan bukan kuantiti standard dilihat di bawah keadaan biasa. Bergantung kepada tekanan yang dikenakan, penyakit ini diklasifikasikan sebagai: tekanan darah tinggi dan rendah. Sebab-sebab itu adalah:

Obesiti.
Jumlah yang tinggi pengambilan garam dalam diet.
Pengambilan alkohol terlalu banyak.
Tekanan.
Ayurveda menggunakan tumbuh-tumbuhan dan bahan-bahan yang diperolehi daripada tumbuh-tumbuhan untuk bertindak terhadap tekanan darah. Ini cabang perubatan telah menemui pelbagai kaedah untuk mengawal tekanan darah dalam badan. Ayurveda mempunyai pelbagai rawatan untuk bertindak terhadap sebab-sebab yang dinyatakan di atas tekanan darah. Menurut Ayurveda, tekanan darah timbul disebabkan oleh penyelewengan dalam ketiga-tiga doshas, ​​saluran darah dan jantung. Jika seseorang membuat perubahan gaya hidup seperti melakukan yoga dan makan makanan organik yang sihat dan bukan makanan segera, kita boleh melihat perubahan besar dalam keadaan orang terjejas.

Ayurveda Perubatan

Bawang putih adalah rempah yang biasa ditemui yang mempunyai kualiti penyembuhan berfaedah. Ia merendahkan kolesterol yang mempunyai kesan langsung kepada tekanan darah. A pes 1gm bawang putih dan dicampur dengan segelas dadih membantu dalam mengawal tekanan darah.
Tablet Lashunadi Vati disediakan yang mengandungi ekstrak bawang putih dan melaksanakan fungsi yang sama.
Serbuk Triphala adalah manfaat yang baik dalam kes ini. Ia perlu diambil dengan air suam pada waktu malam. Ini membantu dalam gerakan betul usus dan memastikan perut bersih. Oleh itu, ia membantu dalam penyelenggaraan kesihatan secara keseluruhan.
Biji Halba direndam di dalam air hendaklah dimakan selepas menjaga mereka dalam sekelip mata. Ia mengurangkan lemak yang berlebihan.
Lain-lain bentuk Pemulihan Dalam Ayurveda

Bersama-sama dengan perubatan Ayurveda, kita juga harus melakukan senaman yoga yang melepaskan ketegangan dan tekanan fizikal dalam badan. Postur yoga yang mudah seperti mayat mati menimbulkan (Savasana) membantu dalam mencapai fikiran yang bebas tekanan dan badan. Meditasi juga diberikan banyak kepentingan dalam Ayurveda dan diperhatikan dalam menyegarkan fikiran dari semua tekanan dalam kehidupan sibuk hari ini. Kaedah-kaedah ini mudah dan produktif bersama-sama dengan bantuan perubatan Ayurveda dalam mencegah dan mengawal kesan-kesan bahaya penyakit ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar