Rabu, 04 November 2015

Hipoksia iskemia Encephalopathy - Ayurveda Rawatan Herba

Hipoksia iskemia Encephalopathy - Ayurveda Rawatan Herba

A secara tiba-tiba, mengurangkan bekalan darah ke otak menyebabkan kerosakan otak ringan atau yang banyak, yang membawa kepada keadaan perubatan yang dikenali sebagai encephalopathy iskemia hipoksia. Keadaan ini juga dikenali sebagai kecederaan hipoksia-iskemia global atau hipoksia serebrum, pada kanak-kanak yang lebih tua dan orang dewasa. Keadaan ini boleh berlaku pada neonat sebelum bermulanya buruh, semasa penghantaran sebenar, atau selepas bersalin. Kerosakan otak yang luas dalam neonat boleh menyebabkan tahap tidak normal kesedaran, nada otot, refleks, memberi makan dan pernafasan; dan juga sawan. Pembentangan gejala adalah berbeza mengikut kumpulan umur yang terjejas. Lemas dan kelemasan adalah punca lazim hipoksia serebrum pada kanak-kanak yang lebih tua. Pada orang dewasa, serangan jantung atau penyakit kardiovaskular menyebabkan kerosakan otak akibat hipoksia menengah.

Keadaan ini boleh diklasifikasikan - bergantung kepada jenis gangguan - seperti yang meresap, fokus, global, dan besar-besaran. Pengurangan atau pemberhentian oksigen ke otak menyebabkan kematian sel-sel otak dalam masa beberapa minit. Bergantung kepada jenis gangguan, gejala boleh, jangka panjang sementara atau kekal, yang membawa kepada motor dan hilang upaya deria, lumpuh, dan juga kematian. Pengurusan keadaan ini dalam sistem moden perubatan terutamanya sokongan, dan bergantung kepada kecacatan saraf dan disfungsi organ. Pengurusan konservatif termasuk bekalan oksigen, mendorong hipotermia (dalam neonat), menghapuskan sebab-sebab yang diketahui, dan memberi sokongan rawatan rawatan rapi.

Tanpa mengira umur dan tahap diunjurkan, encephalopathy iskemia hipoksia perlu dirawat di landasan kecemasan, dan panggilan untuk rawatan rapi dengan segera untuk mengelakkan kecacatan jangka panjang dan kerosakan otak yang kekal, dan juga menyelamatkan nyawa. Rawatan ini adalah sangat khusus dan hanya boleh dilakukan di hospital-hospital moden dengan kemudahan rawatan rapi maju. Pengurusan jangka panjang termasuk penilaian berkala, fisioterapi dan terapi pekerjaan.

Rawatan Ayurveda boleh digunakan dalam pengurusan encephalopathy iskemia hipoksia, sekali peringkat kritikal telah berlalu, dan terdapat keperluan untuk menilai dan merawat ketidakupayaan jangka panjang, komplikasi dan kerosakan organ. Rawatan keseluruhan perlu diputuskan selepas penilaian lengkap kerosakan sisa dan hilang upaya. Ubat-ubatan herba Ayurveda yang mempunyai tindakan tertentu ke atas sistem saraf pusat dan sel-sel otak membentuk rawatan utama dalam pengurusan keadaan ini. Ubat-ubat ini perlu diberikan untuk tempoh yang berpanjangan dan dalam dos yang tinggi untuk menguatkan sel-sel saraf di dalam otak dan sistem saraf pusat, dan mengurangkan atau membalikkan kerosakan otak ke tahap maksimum. Rawatan ini juga boleh membawa peningkatan di peringkat persimpangan saraf dan meningkatkan kekuatan otot, nada dan penyelarasan.

Di samping itu, ubat-ubatan herba yang boleh digunakan untuk merawat penyakit kardiovaskular dan keradangan, dan mengurangkan tersumbat dalam arteri dan kapilari, juga sangat berguna dalam pengurusan keadaan ini. Rawatan oral boleh ditambah dengan terapi setempat dalam bentuk umum urut menggunakan minyak berubat dan pes, diikuti dengan anjuran wap menggunakan decoctions berubat. Prosedur khas seperti Shiro-dhara dan Shiro-basti juga sangat berguna dalam pengurusan kecacatan jangka panjang yang disebabkan oleh encephalopathy iskemia hipoksia.

Tempoh rawatan herba Ayurvedic bergantung kepada keterukan gejala, dan tahap kerosakan yang boleh dikawal, dirawat, atau diterbalikkan. Rawatan yang diperlukan untuk tempoh antara 6 hingga 15 bulan. Tujuan utama rawatan herba Ayurveda adalah untuk meningkatkan kualiti hidup, mengurangkan kecacatan, mencegah atau mengurangkan komplikasi jangka panjang, dan meningkatkan kelangsungan hidup secara keseluruhan. Rawatan herba Ayurvedic itu mempunyai peranan yang pasti untuk bermain dalam pengurusan jangka panjang dan rawatan encephalopathy iskemia hipoksia.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar