Rabu, 04 November 2015

Mengapa "Yin Vs. Yang" Jadi Penting Dalam ilmu perubatan Cina?

Mengapa "Yin Vs. Yang" Jadi Penting Dalam ilmu perubatan Cina?

Kepada orang-orang yang sudah biasa dengan perubatan Barat, perubatan tradisional Cina agak abstrak. Bukankah Galaxy seperti roda pusingan gergasi? Tidak semua planet mengelilingi Matahari dan beralih pada masa yang sama setiap pada paksi sendiri?

Sekali lagi, mari kita lihat pada Bumi kita. Ia amat panas di bumi musim panas. Tetapi, jika anda mengambil satu baldi air dari perigi, anda akan mendapati bahawa air telaga agak sejuk. Pada musim sejuk ia adalah sangat sejuk di bumi. Air di dalam telaga mungkin telah dibekukan, tetapi pelombong yang bekerja di lombong arang batu berasa sangat panas. Pada musim bunga, tumbuh-tumbuhan tumbuh dan berkembang, tetapi pada musim luruh, pokok-pokok biasanya menumpahkan daun. Jangan fenomena seperti Alam seolah-olah menunjukkan seolah-olah terdapat dua jenis tenaga di bumi yang beredar dan berubah menjadi satu sama lain?

Saya menjemput anda untuk memerhati alam semesta dan bumi bukan untuk tujuan mendorong anda untuk belajar astronomi, tetapi untuk menunjukkan kepada anda bahawa sejak usul peredaran darah di dalam tubuh manusia tidak dapat dilihat dengan mata manusia ubat telanjang tradisional Cina hanya boleh mengambil jalan keluar dengan analogi dengan alam semesta untuk membolehkan anda untuk hamil dan memahami kerja-kerja dalaman tubuh manusia.

Melalui pemerhatian Alam besar, Cina purba mula sedar bahawa manusia, menjadi sebahagian daripada Alam, mesti mematuhi undang-undang alam, dan supaya mereka mengemukakan pandangan "surat-menyurat antara manusia dan alam semula jadi", yang mana Contoh yang paling mudah adalah bahawa orang yang secara umumnya menikmati kesihatan yang baik jika dia / dia mendapat untuk bekerja apabila matahari terbit dan berhenti berfungsi untuk berehat apabila matahari terbenam.

Dengan membuat pandangan itu, orang-orang Cina purba datang untuk memahami bahawa manusia adalah produk dan Alam Semula Jadi terdapat usul peredaran darah di dalam tubuh manusia yang serupa dengan orang-orang yang cakerawala di alam semesta; bahawa usul tersebut memerlukan tenaga, yang terdiri daripada dua jenis: yin dan yang mengikut arah aliran tenaga dan bahawa badan manusia cenderung untuk berada dalam kesihatan yang baik jika kedua-dua jenis tenaga yang mengubah ke dalam satu sama lain dalam usul peredaran darah adalah setaraf dan bahawa badan manusia akan mengalami pelbagai penyakit jika kesetaraan itu kurang.

Apa selepas semua adalah "qi" perubatan tradisional Cina?

Mari kita sekali lagi membuat pemerhatian alam semesta. Air tidak dapat dilihat, tetapi adakah anda tidak berasa kuasanya apabila ada taufan mengamuk? Dari pemerhatian, Cina purba menyedari bahawa di udara mesti ada perkara yang membawa tenaga. Mereka datang kepada kesimpulan bahawa sejak manusia bergantung kepada makanan, air dan udara yang disedut untuk tenaga yang diperlukan oleh tubuh manusia tenaga yang dihasilkan oleh ketiga-tiga daripada mereka. Tenaga ini adalah apa yang perubatan tradisional Cina panggilan "qi dan darah". Usul peredaran darah di dalam tubuh manusia untuk penyelenggaraan kesetaraan antara yin dan yang perlu bergantung bukan sahaja kepada tenaga darah ketara bagi pendorongan tetapi juga kepada qi tenaga yang tidak dapat dilihat, yang juga boleh diwakili sebagai aktiviti-aktiviti fungsi visera seperti seperti buah pinggang, dinyatakan secara tradisional sebagai "qi buah pinggang". Qi jangka menandakan tambahan tenaga penting manusia, yang merupakan hidup-kuasa.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar