Rabu, 04 November 2015

Kencing malam (Nocturnal Enuresis) - 11 Tips Untuk Berhenti kencing malam

Kencing malam (Nocturnal Enuresis) - 11 Tips Untuk Berhenti kencing malam

Mempunyai anak dengan Ketidakupayaan menetapkan Kencing malam (kencing malam pada waktu malam) boleh menjadi sedih dan mengecewakan. Kebanyakan kanak-kanak kering apabila mereka berusia sekitar 5-6 tahun. Tetapi kumpulan yang lebih kecil daripada kanak-kanak akan terus berjuang untuk mendapatkan kawalan ke atas pundi kencing mereka. Malah ada sebanyak 10% daripada kanak-kanak masih kencing malam pada waktu malam pada 6 tahun. Bagi sesetengah masalah berterusan untuk masa yang lama, dan menjadi satu cabaran yang besar dalam kehidupan seharian dengan sleepovers, kem sekolah dan aktiviti-aktiviti lain.

Satu boleh mula mendapatkan bantuan seawal 6-7 tahun. Tetapi ingat ini; pemahaman yang childs dan motivasi untuk bekerja dengan masalah yang sering tidak hadir sehingga 8 tahun. Oleh itu, bersabarlah. Akhirnya anda akan mencapai matlamat dan anak anda akan berhenti kencing malam pada waktu malam!

Berikut adalah beberapa nasihat tentang bagaimana anda boleh menghadapi cabaran kencing malam, dan bagaimana untuk mewujudkan rutin tandas yang baik. Mengamalkan rutin tandas baik pada siang hari adalah penting untuk mengelakkan kencing malam pada waktu malam.

Dapatkan rutin waktu siang di tempat pertama SEBELUM memulakan sebarang latihan untuk menjadi kering pada waktu malam.
Tidak menunjukkan marah atau kecewa terhadap kanak-kanak. Tiada kanak-kanak mahu kencing malam atau pakaian mereka.
Gunakan kuilt musim panas murah dan cahaya atau selimut yang mudah untuk mencuci semasa tempoh apabila anda mengamalkan pada waktu malam. Ini akan mengurangkan beban kerja dari segi basuh dan juga mengurangkan perasaan kekecewaan.
Dapatkan bantuan jika anda rasa anda terjebak dan kekecewaan tumbuh. Ia baik untuk bercakap dengan seseorang di luar keluarga, kedua-dua ibu bapa dan kanak-kanak.
Jangan mulakan langkah-langkah menyeluruh dalam hal kencing malam apabila anda berada di tengah-tengah musim sibuk, seperti menempatkan semula atau jika anda hanya mendapat bayi yang baru.
Menjadi sangat baik untuk mengekalkan tabiat yang baik di siang hari. Pastikan anak anda minum dan pees pada waktu yang dijadualkan. Bagi sesetengah ini mungkin penyelesaian untuk kencing malam pada waktu malam.
Pastikan anak anda minum pada awal hari. Mulakan dengan satu atau dua gelas pada sarapan pagi, dan mereka terus semasa mereka berada dalam jagaan harian atau sekolah.
Buat rutin biasa untuk lawatan tandas: selepas makan, sebelum pergi dalam perjalanan, dan beberapa kali dalam nurseri atau sekolah hari.
Jangan memaksa anak anda ke bilik air jika ia terlibat dalam aktiviti atau bermain. Menawarkan tetamu rehat semula jadi di siang hari.
Jika kanak-kanak minum cukup pada siang hari ia akan kurang dahaga pada waktu petang, sekali gus mengelakkan pengambilan berlebihan sebelum tidur.
Ia adalah idea yang baik untuk bekerjasama dengan jagaan harian atau sekolah tentang tabiat membuang air kecil anak anda untuk memastikan bahawa rutin tandas disimpan apabila anda tidak berada di sana.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar