Rabu, 04 November 2015

Tambahan Herba: Adakah Anda Mendapatkan Apa yang Anda Fikirkan?

Tambahan Herba: Adakah Anda Mendapatkan Apa yang Anda Fikirkan?

Salah satu sektor yang lebih kontroversi perubatan semula jadi adalah pasaran makanan tambahan herba. Adakah makanan tambahan berfungsi? Jika ya, adakah ia hanya kesan plasebo? Jawapannya adalah berbeza bergantung kepada makanan tambahan itu. Herba tertentu, seperti halia, pasti mempunyai ciri-ciri perubatan, manakala yang lain, seperti Echinacea, adalah dipersoalkan. Tetapi terdapat kebimbangan lain di sekitar suplemen herba: Adakah anda walaupun mendapat produk yang diiklankan?

Pada tahun 2013, sekumpulan penyelidik berusaha untuk menilai bagaimana dipercayai senarai bahan pada makanan tambahan herba. Para penyelidik mengumpul 44 produk herba yang berbeza dari 12 syarikat yang berbeza untuk menguji kesahihan bahan-bahan produk, pencemaran herba tidak disenaraikan dalam senarai ini, penggantian bahan yang disenaraikan oleh bahan-bahan yang tidak tersenarai dan, pengisi akhirnya, yang dikenali seperti gandum dan beras.

Para penyelidik mendapati bahawa hanya 48% daripada produk mengandungi bahan-bahan yang telah disenaraikan pada bungkusan. Daripada jumlah itu, satu pertiga didapati positif bahan cemar dan / atau pengisi yang tidak disenaraikan. Satu pertiga daripada semua sampel didapati mempunyai penggantian bahan. Bahan cemar dan pengisi masing-masing di dalam kira-kira 21% daripada produk yang diuji.

Hanya 2 daripada 12 syarikat yang termasuk dalam kajian ini didapati mempunyai produk-benar asli tanpa bahan-bahan yang tersembunyi. Malangnya, kajian yang diterbitkan tidak memberi kita nama-nama syarikat-syarikat ini.

Lihat lanjut mengenai kajian ini pada http://www.biomedcentral.com/1741-7015/11/222/abstract.

Bahaya

Walaupun makanan tambahan herba biasanya dilihat sebagai selamat, seperti mana-mana produk perubatan mereka hanya selamat apabila diambil seperti yang diarahkan dan apabila amaran keselamatan sedang diendahkan. Herba tertentu berinteraksi dengan ubat-ubatan; orang lain adalah contraindicated oleh keadaan kesihatan tertentu. Ini bermakna mengambil makanan tambahan tanpa mengetahui apa yang di dalamnya boleh menimbulkan risiko yang serius untuk mereka yang mempunyai masalah kesihatan dan mereka yang mengambil ubat-ubatan.

Satu lagi kebimbangan ialah alergen; produk yang mengandungi gandum tanpa penyenaraian bahan boleh menimbulkan komplikasi untuk mereka yang mempunyai alahan gandum atau sikap tidak bertoleransi gluten.

Akhirnya, mempertimbangkan fakta bahawa herba yang berbeza kepada tujuan penggunaannya. Anda boleh mengambil herba untuk sesuatu yang anda tidak benar-benar perlu. Sebagai contoh, para penyelidik mendapati bahawa Wort satu produk St John - biasa digunakan untuk menguruskan kemurungan sederhana - hanya mengandungi senna, julap. Penggunaan berpanjangan senna adalah berbahaya, dan juga penggunaan jangka pendek tanpa perlu bantuan yang boleh menyebabkan menyedihkan gejala.

Sehingga pasaran makanan tambahan pemakanan adalah lebih baik dikawal selia, membeli makanan tambahan akan menjadi pucuk crap untuk pelanggan. Apa kajian itu memberitahu adalah kita bahawa terdapat sebilangan kecil syarikat-syarikat yang menawarkan produk-produk yang asli. Syarikat tambahan penyelidikan untuk mengetahui jika mereka menawarkan satu cara untuk menunjukkan bahawa produk mereka adalah sahih. Juga, melakukan penyelidikan anda sendiri ke dalam herba yang berbeza untuk belajar tentang kontra yang mungkin tidak disenaraikan pada bungkusan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar